Facebook este fără îndoială cel mai mare laborator științific din lume, iar subiecții – chiar noi! La un moment dat am fost de acord (am bifat “I agree” probabil fără să citim) cu politica de utilizare a informațiilor personale. Astfel, Facebook are dreptul de “se juca” cu unele dintre informațiile pe care noi le vedem. Cel puțin poate a strânge date pentru studiile științifice desfășurate de echipe de cercetători colaboratori.
Mai exact, în 2012, 689 003 persoane au făcut parte dintr-un experiment derulat pe Facebook. Cercetătorii au studiat felul în care emoțiile negative sau pozitive se transmit în mediul online. Bineînțeles, în afara interacțiunilor directe cu alți oameni. Din studii anterioare se știe că, în laborator, emoțiile negative sau pozitive se transmit destul de repede. Însă există mai multe semne de întrebare cu privire la măsura în care acest lucru se întâmplă și în viața reală. Așadar cercetătorii au încercat să testeze câteva impoteze în mediul online.
Astfel s-a manipulat, timp de o săptămână, conținutul News Feed-ului participanților. În unele cazuri, s-a diminuat apariției postărilor cu conținut pozitiv. În alte cazuri, s-a micșorat numărul de știri negative apărute. În urma acestei manipulări, s-a urmărit numărul de postări pozitive și negative a utilizatorilor din fiecare grup în parte.
Confirmând teoriile anterioare și ipotezele cercetătorilor, s-a observat că acei participanți care au fost expuși la mai multe știri negative, au facut ei înșiși mai multe postări cu conținut negativ, iar cei care au vizualizat preponderent știri pozitive au împătășit un număr mai mare de postări pozitive. Concluzia cercetătorilor a fost următoarea: “Aceste rezultate indică faptul că emoțiile exprimate de ceilalți pe Facebook influențează propriile noastre emoții, fapt care constituie dovada experimentală pentru <<contaminarea emoțiională>> la scară înaltă prin intermediul rețelelor sociale.”
Rezultatele studiului contrazic însă ideea că persoanele care observă viețile reușite ale prietenilor pe Facebook ar putea să fie mai predispuse la depresie pentru că nu pot avea tot același succes.
Experimentul s-a desfășurat între 11 și 18 februarie 2012, șapte zile în care sute de mii de utilizatori probabil chiar s-au simțit mai veseli sau mai triști din cauza postărilor observate pe Facebook… Deși standardele etice pot fi puse sub semnul întrebării în acest caz, politica de utilizare a datelor folosită de ei ține loc în acest caz de consimțământ informat.
În concluzie, putem fi cu toții atenți… Dacă vedem prea multe postări cu “Grumpy Cat” într-o săptămână, este posibil să fim participanți la un experiment social 🙂
By Psiholog Iasi Diana Arghire